Principer bakom ett hälsosamt liv

Låter rubriken lite flummig? Det är inte meningen, men det finns något att säga om att ha principer för hur man lever sitt liv, även om det kanske inte är så många som använder det ordet längre. Jag gillar det, jag tycker att det finns en del saker som man ska följa för att leva sitt bästa liv, och eftersom det är svårt att komma fram till dessa så tänkte jag hjälpa dig på vägen!

Det finns många olika saker att tänka på när det kommer till att leva ett hälsosamt liv, oftast så är det bara mat och diet som kommer upp i huvudet när man tänker på att leva hälsosamt och visst, maten är viktig som komponent, men det är inte hela grejen. Det finns mycket annat som ska stämma innan man känner sig helt tillfreds i sin kropp och i sitt liv. Om du kan relatera till de punkter som jag har kommit fram till – och det är inte säkert att vi har samma – så har du kommit en bra bit på vägen till ett äkta, hälsosamt liv.

Maten som första steg

Okej då, jag börjar prata om maten. Det här är något som väldigt många fastnar på, och det finns en del nyttigt i de regler som man kan hitta lite varstans nu för tiden. Den viktigaste är den som dina föräldrar nog har försökt få dig att följa alltid – nämligen att alltid äta frukost. Även om du inte är hungrig på morgonen, det tar emot att ens brygga en kopp te eller göra en kopp kaffe, och du har ingenting spännande i kylen som lockar – försök att ändå få in dig något.

Orkar du inte skala en apelsin eller en clementin? Drick ett glas juice istället. Duka upp redan kvällen innan så att du inte behöver sömndrucket rota efter ett glas eller en tallrik. Bre smörgåsarna i förväg och ställ fram ingredienser till gröten, jag lovar att du kommer må bättre om du äter ordentligt direkt när du vaknat.

Ta med dig vatten under hela dagen

Det första man kan göra på morgonen är att dricka ett glas vatten, jag brukar ha lite citron i mitt för att få en extra boost, och därefter kan du ha en vattenflaska i väskan under hela dagen. Se till att dricka minst en liter, vilket kanske låter mycket i början men inte kommer att vara någonting när du väl kommit in i vanan.

Drick gärna vatten till maten också, så att du slipper få i dig något extra socker genom drycken – socker som kommer få dig att dippa rejält under eftermiddagen.

Kom ihåg att ta dig utomhus

Även om det kan kännas tungt att gå ut när det är kallt och ruskigt, så kommer du må bättre bara av att få känna lite frisk luft och få i dig lite av det naturliga ljus som finns ute, även när det känns mörkt. Det räcker med en kortare promenad för att få upp energi-nivån, och du kommer känna dig rejält piggare efteråt.

Kom ihåg att ha kul

Glöm inte bort att träna, men glöm heller inte bort att ha kul när du tränar. Du kanske kan hitta en ny hobby som har med träning att göra, eller hitta en ny träningskompis som du kan få med till olika pass under veckan? Ha kul när du tränar, då får du lite extra energi på köpet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *