Hur du kommer ifrån att äta dina känslor

Det kan kännas svårt att bryta ett mönster när det kommer till mat, både vad gäller goda och dåliga vanor. Det är många som äter på grund av att man mår dåligt, att man är stressad eller att man helt enkelt inte har tid eller lust att äta något annat än choklad och chips till middag. För att komma bort ifrån vanan att äta på grund av sina känslor, så finns det en del saker som du kan prova. Det är inte alla som tycker om alla sätt att sluta, så prova några olika för att komma fram till vilken metod som passar just dig.

Ta bort alternativet

Det här är ett bra första steg, och passar ännu bättre för dig som spenderar mycket tid hemma, exempelvis om du jobbar hemifrån eller är sjukskriven. Genom att rensa ditt hem på den mat du brukar äta när du känner dig nere, så kan du ta bort mycket av problemet direkt. Det handlar också om att hålla sig stark vid turerna till affären, så att man inte slentrianhandlar de onyttiga sakerna.

Håll koll på vad du äter

Genom att skriva ner allt du äter så kan du få en bra översikt på vilka mönster som du följer. Det är många som tror att de äter nyttigt, och kanske har en bra plan för målen i sig, men som inte tänker på det där wienerbrödet som man åt till fikat eller påsen med godis som man blev bjuden på när det var filmkväll. Försök inte att försköna din matstil när du skriver ner dem, var helt ärlig för att få en bra grund att jobba vidare ifrån.

Ät när du är hungrig

Kanske låter självklart, men jag kanske skulle skrivit “ät bara när du verkligen är hungrig” istället. Varje gång du känner ett sug efter mat, känn efter om du är hungrig eller om det bara är av vana eller av tristess som du vill äta någonting. Se till att bli av med vanan att äta så fort du blir sugen på något, och ät när du är hungrig.

Gå inte överstyr med din korrektion

Det är viktigt att inte göra upp för många regler på en och samma gång, utan istället se över sina vanor för att se vilka som bör bytas ut – och börja på en åt gången. Om du kör alltför hårt ut från början så kommer det antagligen leda till att du inte kommer orka med att hålla upp alla dina regler, och istället så struntar du i dem alla. Det är då bättre att börja med en vana, till exempel att dricka vatten till maten istället för läsk, eller att äta nötter istället för godis när du vill ha ett snacks, och göra den nya regeln till en vana.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *