Hur du äter färre snacks

Att äta snacks eller mellanmål här och där är någonting som många dietister framhåller som positivt, och det kan det också vara – ifall du gör det på rätt sätt. Det är knappast ett ständigt småätande som man kommer att gå ner i vikt på, det handlar om att hålla sig till de mål och mellanmål som man har planerat, och inte gå utanför planen. Lättare sagt än gjort, och därför har jag skrivit ner mina allra bästa tips för att hålla småätandet borta, och få en bättre diet på köpet. Jag hoppas att mina tips kan hjälpa dig få en bättre kost, och bättre koll på vad det är du stoppar i dig.

Planera dina måltider

För att du inte plötsligt ska bli supersugen på ett litet snack så gäller det att hålla blodsockret i schack. Idealt sett så ska du äta ungefär mellan var tredje och fjärde timme. Om du missar något mål så kommer du att vara hungrigare och på sämre humör – vilket kommer att leda till att du småäter onyttiga saker. Planera in dina mellanmål strategiskt, så kommer de ta bort nyttan med att äta annat.

Håll koll på vad du äter

Det räcker såklart inte att äta på rätt tid, du måste äta rätt också. Ett bra mellanmål kommer att landa på ungefär 300 kalorier, men det är inte något som du behöver hålla koll på. En bra måttstock är att ett mellanmål ska vara något som helst är färskt och kommer från naturen, det kan vara en frukt eller en mindre sallad, det kan också vara torkade frukter och bär. Håll koll på vad det är du äter, och hur det kommer att påverka din kropp, då vet du också vilken typ av mellanmål du ska undvika för att inte bli småhungrig mellan varven.

Borsta tänderna

Det här är ett väldigt smart sätt att bli av med att äta på kvällar och nätter – borsta tänderna efter att du har ätit din middag eller kvällsmat, och du kommer plötsligt inte vara sådär sugen på att äta choklad eller något annat onyttigt, eftersom tandkrämssmaken kommer att väga över. Denna smak i munnen räcker ju inte för alltid, men tillräckligt länge för att suget efter något gott ska gå över, särskilt om du distraherar dig själv med någon aktivitet under tiden.

Kontrollera miljön runtomkring dig

Det här är lättast att göra hemma, se till att inte ha onyttigheter i ditt hem, så tar du bort en stor risk med att ramla dit i småätar-träsket. Om det är mycket på jobbet som finns nära till hands, ta upp det på ett personalmöte eller i fikarummet, fråga om det finns fler som skulle vilja byta till nyttigare snacks och ändra miljön där också.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *