Hälsosammare alternativ till dina take away favoriter

Det kan vara svårt att slita sig från sina vanor när det kommer till mat. Om man har kommit in i en rutin av att beställa hem mat från en restaurang eller ett snabbmatställe som ligger nära där man bor kan det vara ganska svårt att motivera sig själv till att börja laga mat igen. Men du som, precis som jag, vill börja leva ett hälsosamt liv utan att behöva ta bort allt det som gör livet härligt och skönt att leva, då är det här inlägget perfekt för dig

Jag har samlat några av alla mina bästa tips på hur man får takeaway mat att bli nyttigare, och minst dubbelt så god. Det är så många tillsatser och annat som läggs in i maten när man köper den ute, som du helt slipper när du istället börjar laga den själv. Hittar du några andra tips online så tar jag hemskt gärna emot dem, jag vill lära mig allt det bara går för att kunna dela med mig av de allra bästa råden!

Hamburgare med pommes

Det här är kanske den mest klassiska snabbmaten som vi fortfarande beställer massor av i Sverige. Det går fort, det är gott och man vet vad man får för sina pengar. Faktum är att man faktiskt får ut mycket mer av sina matpengar om man börjar göra sin egen måltid istället för att köpa den hela tiden.

Det som går allra lättast att fixa är brödet som hamburgaren ligger i. Se till att köpa hamburgerbröd med fiber i, det kommer göra enorm skillnad att äta bröd med lite nyttigheter i, istället för vanligt vitt bröd, som inte har några näringsämnen alls. När det kommer till att fylla burgaren så bör du satsa på mer grönsaker och mindre fettiga ingredienser. Byt ut bacon mot sallad och kör på lite lättare ost, det gör all skillnad i världen. Dessutom kan du göra egna pommes i ugnen istället för att få friterade – så mycket godare och så mycket nyttigare.

Pizza

Alla älskar pizza, alla åldrar, i alla tider, det är känt sedan länge. Det du kan göra för att göra din pizza själv är att använda ett bättre mjöl till din deg, som gör att den får lite mer fibrer och blir väldigt mycket godare. När det kommer till topping kan du köra på goda grönsaker av olika slag, kanske soltorkade tomater och mozzarella, eller pesto som smakhöjare. Kom ihåg att använda en ost med lägre fetthalt!

Indisk mat

Att hämta hem olika typer av indiska grytor med tillbehör som ris och naanbröd, men det är mycket nyttigare att göra dessa hemma – och faktiskt att följa originalrecepten! Många recept som har dykt upp på svenska restauranger är mycket mer onyttiga än de som kommer direkt från Indien, så se till att hitta ett äkta recept, då får du automatiskt nyttigare mat.

Det du kan tänka på allmänt är att alltid gå igenom ingredienserna och se vart du kan välja ett alternativ med lägre fetthalt eller med bättre kalorier. Det kommer du långt på, tro mig!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *