Exempel på Virtual Reality som används i sporter – kan det leda till en bra träning?

Virtual Reality, ofta förkortat VR, är något som har blivit oerhört populärt på ganska kort tid. Ganska länge så pratades det om att revolutionen skulle komma med VR, men det var alldeles för dyrt för att man skulle kunna ta åt sig tekniken om man inte arbetade på företagen som tillverkade prototyperna, men numera så kan man se många företag som erbjuder någon typ av VR-upplevelse till sina kunder. Det kommer nog att bli mer populärt desto lättare och smidigare det är att använda, och användandet har spridit sig till flera olika delar av samhället.

En bransch som verkligen har tagit till sig denna teknik är sporten, och det kanske inte är så konstigt. Det finns många aspekter inom idrottande som är perfekt för VR, det är inte alltid man kan se så bra från alla platser i arenan och då kan det vara super att kunna titta genom glasögonen och se spelarnas ansikte nära en själv, att känna som att man står på planen istället för sitter på läktaren kan definitivt höja hela upplevelsen.

Att utnyttja VR

Det finns också mycket fördelar för agenter när det kommer till sportandet, eftersom man med den VR-teknik som finns kan analysera spelarna på ett helt annat sätt än tidigare, och man kan komma närmare än aldrig förr. Detta kommer leda till att morgondagens stjärnor kommer att vara bättre än dagens, och deras träning kommer att kräva mer av dem än vad den gör idag.

Det finns också möjligheter för oss som tycker om att träna att använda VR när det kommer till sportandet. Det är inte alltid som det känns helt nödvändigt, kanske, men tänk dig att inte behöva stirra in i en vägg eller på en gammal tjock-tv när du ska springa på löpband på gymmet eller sitter på motionscykeln, utan istället kan cykla på grusvägar och asfalt i södra Frankrike eller i alperna, eller ta en springtur i öknen eller längs stranden.

Många fördelar med teknik och träning kombinerat

Det finns mycket som talar för att relationen mellan VR och träning är bättre än någonsin. Det kan vara ett pedagogiskt verktyg för äldre personer som vill komma igång och röra på sig lite, man kan till exempel promenera runt på gator som man bott på som ung utan att lämna lokalen man leds runt i, och man kan också använda det som en morot vid rehabilitering av olika skador.

Det kan också vara instruerande, till exempel om man ska lära sig en ny dans så kan man se instruktören utföra stegen och därefter härma hen – utan att läraren ens befinner sig i rummet. Det kan göra att träningen hemma blir roligare och känns mindre tung, eftersom man får uppleva någonting alldeles speciellt samtidigt som man tränar.

Att bygga upp träningen

För att kunna utnyttja VR i din träning så bör du kolla med ditt gym vad de rekommenderar, och på vilket sätt du kan använda VR för att förbättra din kondition och styrka så mycket som möjligt. Det ska finnas en poäng med att använda tekniken, om det bara är en rolig grej, en gimmick, så kommer du snabbt att tröttna och vilja ha resultat som du kanske inte har fått. Se till att uforma din träning till att passa tekniken, och tvärtom, det är så du får bra resultat.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *