Artificiell intelligens i spelindustrin

AI har varit en del av spelandet online i princip sedan det startade. Många videospel, även de som spelas offline, har inkorporerat olika element av artificiell intelligens i sin design, och framstegen har bara blivit större med åren. Det finns många olika typer av fördelar med AI när det kommer till att skapa och hålla på med gaming online, jag har hittat några av dem som är speciellt viktiga och intressanta att hålla koll på.

En sak som har gjort stort avtryck var när vi gick från att spela på datorn till att spela i mobilen. I och med att många smartphones redan har AI inbyggt i sin design kunde spelen ta ett steg till och bli mer anpassade och smartare när de spelas på telefon. Detta påverkar inte bara vilka köp du kan göra i spelen, utan också hur de uppdateras och hur de ser ut rent designmässigt.

Karaktärerna blir bättre

Något som definitivt har gjort spel med AI bättre än sina föregångare är de karaktärer som finns med i spelet men som inte går att styra – de som är så kallade NPCs, alltså Non playable characters. Tidigare var dessa ofta ganska träiga, stereotypa och tråkiga, men i och med utvecklingen med AI har de nu blivit alltmer intressanta och känns numera som riktiga karaktärer och inte bara bakgrundsfigurer.

Fler samarbeten växer fram

Om man inte tänker från spelarens håll utan istället från tillverkaren så finns det en stark fördel med att skapa spel som innehåller AI, eftersom de då blir enklare att koppla samman med andra karaktärer och världar som redan finns. Exempel på detta är när man kan till exempel använda Disney-karaktärer och andra filmer i spelen, eftersom de karaktärer och världar som finns i spelet och känns igen, men kanske inte är de som man spelar med, styrs av AI och gör att världen man befinner sig i känns mer genuin och äkta.

En annan anledning till att sätta in AI i sina spel är att man vill utveckla tanken att man kan ha en AI som lär sig den enskilda spelarens mönster och speltyp, och därefter bygga ut upplevelsen till att passa henne eller honom perfekt. Det blir bättre för spelaren, eftersom de då kan slippa undan aspekter av spelet som de inte tycker är särskilt roliga, och det blir även bättre för tillverkarna, eftersom man effektivt kan slå ihop flera olika spelstilar i en och samma produkt.

Ger en ny motståndare

Ända sedan AI först kom till, i slutet på 40-talet, så har den använts som en motståndare till en mänsklig spelare. Detta är något som såklart har fortsatt in idag, och det blir svårare och svårare att slå datorn när det kommer till olika typer av spel. Detta är såklart tanken bakom, och det gör också att spelare som kanske blivit uttråkade med svårighetsgraden på tidigare spel kan hitta en motståndare som är i perfekt styrka att testas mot. Allteftersom de spelar mot varandra så kan AIn hitta mönster i spelaren, och bli en ännu bättre motståndare.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *